A weirdly deformed picture of a fatbike in an Amsterdam like environment created by Dall-E

Maak van de fatbike wat het is: een brommer

Het ziet eruit als een brommer, maar het is er geen. Waarom niet? Omdat het bepaalde eigenschappen heeft die onder ‘fiets’ vallen. Toch lijkt het ding meer op een ouderwetse Mobilette dan een fiets. Zo’n Mobilette was een brommer met trappers. Je kon er eventueel mee fietsen, maar handig was het niet. De hoek van je benen was onjuist, het ding zelf was eigenlijk te lomp. Het was dan ook een brommer. Geel plaatje nodig.

Nu is er al enkele jaren een ding op de markt waar ik al regelmatig een column of artikel over wil schrijven. Telkens toch niet, want ik word er chagrijnig van. Nu dan toch.

Om bepaalde redenen, namelijk: trappers, geen gashendel en een motor onder de 250 watt, maken dat een fatbike onder elektrische fietsen valt. Verder ziet het eruit als een brommer. Het heeft banden die je op een fiets nooit zou vinden. Het is een vermomde brommer. Een probleemgeval vooral.

De ambtenaar die dit goedgekeurd heeft als elektrische fiets zou op een matje geroepen kunnen worden, maar men zou de schade voor de kopers van de apparaten die dachten een ebike te kopen kunnen verhalen op de lobbyisten die dit ding erdoor hebben weten te drukken. Ook bij de fabrikanten, die ook heel goed weten dat de dingen op den duur een andere status dan ebike zullen krijgen. Misschien zelfs geheel verboden. De kosten die de kopers maakten zouden door deze marketingpartijen vergoed moeten worden. Maar goed, daar zijn we nog niet.

Eerst nog 10 jaar steggelen over de status van de apparaten? Liever niet.

Krijn

Krijn Soeteman is a Dutch science and technology journalist. He majored in the history of art and architecture. After his studies he started as a music video producer. This led to producing a Museum Night at the NEMO Science Museum, which eventually led to science journalism. And much more.

17 thoughts on “Maak van de fatbike wat het is: een brommer

  1. @krijnsoeteman @burger_jaap het grootste probleem is dan ook al vele jaren de wetgeving.

    De weigering van de overheid om die wetgeving te moderniseren (samen met het bedrijfsleven) leidt al meer dan een decennium tot ellende.

    Wachten op de EU was geen optie, aangezien we in zo’n klein druk landje veel meer baat hebben aan dat soort vormen van vervoer.

  2. @vosje62 @krijnsoeteman De NLse overheid was eerst heel meegaand met industrie, daardoor o.a. veel ‘sjoemeldiesels’ via de Nederlandse RDW Europees toegelaten, maar zie ook de Stint. Het drama daarmee resulteerde in een complete stilstand, daardoor heeft NL als één van de weinige Europese landen nog geen toelating voor elektrische steps (ook al zie je die genoeg op de weg & in de trein)

  3. @burger_jaap de argumentatie achter de weigering van steps vond ik wel aardig kloppen.
    Al voor de ellende met de stint was het een zootje in dat deel van de ‘vervoermiddellen’.
    Grootste probleem: geen visie, geen zicht op een wereld die op zoek was naar iets tussen een kleine auto en een fiets. Hoewel bij de stint formeel zaken mis gingen, kan ik dat niet los zien van het geheel.
    @krijnsoeteman

  4. @krijnsoeteman 100% eens. Alleen klopt het niet helemaal. Er zijn er genoeg die een gashendel en een zwaardere motor hebben. Die is dan gemaximaliseerd maar dat is net zoals bij de meeste snorfietsen makkelijk te omzeilen.

  5. @LiefhebberV klopt, maar dat mag dus niet. In principe hebben ze officieel geen gashendel

  6. @krijnsoeteman Klopt, maar geen agent let erop. Veel te druk. En een zwaardere motor mag officieel ook niet. Toch zijn ze te koop. Zag pas nog een item daarover hoe makkelijk ze op te voeren zijn.

Comments are closed.