Google Drive (Docs, Writely) had ooit een geniale functie in het begin: je kon – net als in Gmail – labels toevoegen. De directories (folders, labels, mappen, what’s in a name) functioneerden net als bij het in 2004 gestarte Gmail als universeel bruikbaar.
Dat was heel handig. Alleen ergens verdween die functie. Of beter gezegd: de functie werd verborgen. En vrij goed ook. Er kwam wel iets voor in de plaats wat heel handig is als je heel gestructureerd werk, namelijk Classification & Tagging*. Dat werkt heel goed voor heel gestructureerde omgevingen, maar het gemak van één document in zes verschillende mappen te kunnen onderverdelen met labels is mijns inziens veel makkelijker.
Het werkt nog steeds: CTRL-slepen van het document
Dat klinkt misschien wat gek. In Google Drive kun je een document slepen door gewoon met de standaard LINKERmuisknop te klikken op een document, de muisknop ingedrukt te houden en vervolgens het document in een andere map te gooien. Alleen dan is dat document dus wel uit die ene map verdwenen.
De oplossing ligt niet zo voor de hand, maar door het indrukken van
CTRL-linkermuisknop-slepen-en-laten-vallen
heb je ineens toch hetzelfde document ook in een andere map beschikbaar.
Verder staat de ‘help‘ van Google ook vol met interessante dingen, alleen soms moet je ze van te voren al vast even weten…
* zie ook deze pagina
Krijn, dank voor deze tip.
Ik mis inderdaad ook de functie van labels, cq opslaan in meerdere mappen zichtbaar maken zonder een kopie op te slaan.
G-Drive geeft nu trouwens een waarschuwing / vraag of je een bestand uit (bijv.) 3 mappen naar een map wilt verplaatsen naar 1 map, of de nieuwe map / label wilt toevoegen.
Select het document en druk “Shift, Z” Zo maak je geen copy maar sla je het document wel op twee verschillende plaatsen op.
Bedankt heren voor deze tip,er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Gregoor